– Overtro er at vi tror på noe vi ikke forstår. Som at en firkløver betyr lykke, eller at det betyr ulykke når en svart katt går over veien, smiler forfatteren.

Kunstpauseplassen «Concrete Dreaming» er en offentlig møteplass som nå kan tas i bruk av alle som ønsker det, laget i samarbeid mellom Molobyen utvikling, Kulturkollektivet, Bodø 2024, Bankgata ungdomsskole, Bodø kommune og kurator Gøran Moya, med midler fra KORO for kunst i offentlige rom. (Foto: Christine Karijord)
«Kongen og den svarte katten»
I dag er de alle samlet for historiefortelling med Elin. Forfatteren av boken «Ildtunger». Sammenhengen er budskapet i maleriene laget av kunstner Milu Correch på innsiden av betongelementene som omringer kunstpauseplassen. Nemlig heksejakt – eller overtro, satt i en litt mer barnevennlig kontekst med historien «Kongen og den svarte katten».
– I mitt forfatterskap «ildtunger» viser jeg til både ilden på bålet og til ilden som brenner på menneskers tunger når de setter andre i vanry. Tematikken er konsekvensene av baksnakk og rykter – og romanen min handler om hekseprosessene i Finnmark, forteller Elin.
Med «Kongen og den svarte katten» tar hun barna med på en reise som kanskje kunne vært starten på en ekte heksejakt for over 400 år siden. For ofte skulle det ikke mer til enn en svart katt som utgangspunkt. Konsekvensene var ofte tilfeldige og deretter fatale.
– Og selv om samfunnet har endret seg, og det fysiske bålet som folk ble brent på er borte, så snakker vi fortsatt dårlig om folk. Det som en gang var en kjedeprosess av beskyldninger som til slutt endte i bålet, kan likeså få alvorlige konsekvenser for enkeltmennesket i dag. Og nettopp denne røde tråden, fra heksebrenning på 1600-tallet og frem til i dag, blir å komme til syne i mine neste bøker, forteller Elin.

Kunstpauseplassen «Concrete Dreaming» er første stopp i prosjektet «Curated Urban Nature: Kunstpause». Et kunst- og gjenbruksprosjekt som skal åpne opp og tilgjengeliggjøre Molobyen mens bydelen er i endring. Formålet er bruke kunst til å skape offentlige arenaer som fordrer medvirkning, refleksjon, samhandling og diskusjon. (Foto: Christine Karijord)
Et samlingspunkt for refleksjoner
For ungene fra Breivika kulturbarnehage og Sentrum barnehage avd Vestbyen er det spennende å høre om en svart katt som kunne lage så dårlig vær at til og med kongen trodde det var sant.
– Var folk som ble brent på bålet levende, spør en av femåringene.
– Det var en fæl og streng straff, sier en annen.
– Ja, svarer Elin – denne historien er laget ut fra virkeligheten, og akkurat det som dere har fått høre om i dag, er kanskje begynnelsen for at folk ble kastet på bålet. Så lite skulle det til. Og skal jeg fortelle dere noe?
– Jaaaa.
– I Steigen bodde det en modig mann som het Mandrup. Og han reiste rundt for å stoppe det å straffe uskyldige mennesker. Han har litt av æren for at det ble forbudt, forteller Elin, som mener en historie som «Kongen og den svarte katten» kan bidra som en tankevekker hos barn.
– Å fortelle om disse prosessene på en barnevennlig måte, og samtidig få frem poenget og synergieffekten som ligger til grunn for at nettopp heksejakter skjedde, tror jeg er lærerikt, sier forfatteren.
Hun mener det setter i gang refleksjoner hos de små
– Skal dere være snille med hverandre, spør hun barna.
– Jaaaaa, svarer barnehagebarna i kor.

Forfatter Elin Hansen sammen med Alma Oline (5) og Signe (5) etter en vellykket fortellerstund inne i kunstpauseplassen «Concrete Dreaming» i Molobyen. (Foto: Christine Karijord)
– En artig plass å være
For Alma Oline (5) og Signe som forteller at hun er en hel hand gammel, så var det veldig spennende å høre om den svarte katten, som de syntes litt synd i.
– Elin har fortalt om en båt og ei katt som de trodde laget stygt vær. Sånn var det i gamle dager. De trodde mye rart. Og katta ville jo bare tilbake til eieren sin. Egentlig så hørtes historien ganske ordentlig sann ut, sier Signe.
Jentene er enig i at kunstpauseplassen er en fin plass for barnehagen. At de kan dra dit og grille når de er ute på tur.
– Se der, jeg tror det er bilde av heksa som vi hørte om, sier Alma og peker på kunsten på betongelementene.